Δημήτριος Κων. Παπαγεωργίου

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΩΝ. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΑΡΧΩΝ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗΣ ΤΗΣ ΑΓΙΩΤΑΤΗΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ

Στυλιανή Βαλιάδου

Στυλιανή Βαλιάδου

Γεννήθηκε στο τέλος του έτους 1969 και κατοικεί στην Αθήνα. Γιός του Κωνσταντίνου και της Ευθαλίας από τα Ψωμαθιά και το Πέρα της Κωνσταντινούπολης αντίστοιχα που απελάθηκαν από την Τουρκία το 1966.

Ξεκίνησε να μαθαίνει Βυζαντινή Μουσική μετά από προτροπή της μακαριστής γιαγιάς του Στέλας Βαλιάδου (το γένος Αραβίδη)  η οποία υπήρξε άριστη ερμηνεύτρια και γνώστρια της Μουσικής καθώς και μέλος του συλλόγου Κωνσταντινουπολιτών και μουσικοφίλων.
Τυγχάνει ανιψιός του Πατριάρχη Κωνσταντίνου Βαλιάδη του Ε΄ από τη Βέσσα της Χίου.

Παναγιώτης Αραβίδης

Παναγιώτης Αραβίδης

Κατά την πορεία του βοηθήθηκε από το μουσικό υλικό του νονού του Παναγιώτη Αραβίδη, Κωνσταντινουπολίτη Ιεροψάλτη.

Διάφοροι δάσκαλοι στην πορεία του συνέβαλαν  ο καθένας με τον τρόπο του σε ειδικά σημεία στην μουσική του προσωπικότητα.

Ο γνωστός Κωνσταντινουπολίτης χειρουργός κ.Παύλος Ραχτσόπουλος τον ώθησε να παρακολουθήσει μαθήματα στο ‘’Φροντιστήριο Βυζαντινής Μουσικής Τρείς Ιεράρχαι’’ στην οδό Μενάνδρου στην Αθήνα. Εκεί διδάχθηκε από τον Γεώργιο Κωνσταντινόπουλο (Πρωτοψάλτη εκείνη την περίοδο στον Ιερό Ναό της Θείας Αναλήψεως στη Δραπετσώνα) καθώς και από τον αείμνηστο Άρχοντα Μουσικοδιδάσκαλο του Οικουμενικού Θρόνου Γεώργιο Τσατσαρώνη στον ίδιο χώρο με τον οποίο μάλιστα παρακολούθησε και κατ’ ιδίαν μαθήματα στο σπίτι του στην οδό Γ΄ Σεπτεμβρίου στην Αθήνα.

Το βαθύτερο Θεωρητικό κυρίως μέρος το διδάχθηκε από τον αείμνηστο Δεύτερο Ιεροψάλτη του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού Αθηνών Ευάγγελο Τζελά επί μια τετραετία στο Ορφείο Ωδείο και στο σπίτι του μετά από ευγενή σύσταση του εκλεκτού του μαθητή και Πρωτοψάλτη μέχρι σήμερα σε ενοριακό Ναό της Ραφήνας Αττικής κ. Ισίδωρου Συντελή.

Αξιοσημείωτη υπήρξε εκείνη την περίοδο η συμβολή του μακαριστού Πρωτοπρεσβύτερου Ραφήνας  π.Αθανασίου Ψάλτη στην πρακτική εξάσκηση καθώς και του αείμνηστου Πρωτοψάλτη Θεόδωρου Βασιλείου με τον οποίο υπήρξε μακρόχρονη μουσική σχέση και συνεργασία.

Παράλληλα είχε την τιμή να ψάλλει σταθερά για αρκετό χρονικό διάστημα δίπλα στον Δεύτερο Ιεροψάλτη του Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου Καλλιθέας (επί Πρωτοψαλτείας Φώτη Δαμαλίδη) κ.Αθανασίου Τσαούσογλου, καλλίφωνου Κωνσταντινουπολίτη Ιεροψάλτη και Δικηγόρου (μαθητή του αείμνηστου Άρχοντος Πρωτοψάλτου του Οικουμενικού Πατριαρχείου Βασιλείου Νικολαΐδη) ο οποίος τον περιέβαλε με ιδιαίτερη αγάπη και τον ορμήνεψε δίνοντάς του επιπλέον γνώσεις και κίνητρα.

Ο αείμνηστος Μουσουργός και Άρχων Μουσικοδιδάσκαλος Διαμαντής Μαυραγάνης με τον οποίο διατηρούσε μέχρι πρόσφατα μουσική συνεργασία, τον δίδαξε στο ξεκίνημά του σολφέζ και ανώτερα θεωρητικά Ευρωπαϊκής Μουσικής, τον εμψύχωσε για τη σπουδή της Βυζαντινής Μουσικής και τον προέτρεψε να διοριστεί σε ηλικία 13 ετών τότε, σαν Δεύτερος Ιεροψάλτης στους δύο αρχικούς Ιερούς Ναούς της σταδιοδρομίας του (στον Ιερό Ναό  Αγίου Αρτεμίου στο Παγκράτι επί προισταμενείας π.Σπυρίδωνος Τσάκαλου για 1 χρόνο και μετά στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Καισαριανής Άγιο Νικόλαο επί προϊσταμενίας π.Στέφανου Κανελλόπουλου για 4 χρόνια).

Κατά την πορεία της Φοίτησής του στο Ωδείο ‘’Μουσική Παιδεία’’ στον Πειραιά, είχε καθηγητή τον Μουσικολογιώτατο Πρωτοπρεσβύτερο π.Αντώνιο Βάλβη της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς. Ευρωπαϊκή Μουσική διδάχθηκε σε αυτό το Ωδείο από τη δημοφιλή καθηγήτρια και μαέστρο Πειραιά κ. Ανθή Γουρουντή. Ανάλογα θεωρητικά και από την αείμνηστη Μάρθα Παπαοικονόμου στο Ορφείο Ωδείο.

Διατήρησε άριστη σχέση και σταθερή μουσική επαφή με τον αείμνηστο Άρχοντα Πρωτοψάλτη και Δάσκαλο Χαρίλαο Ταλιαδώρο από το έτος 1981, από τον οποίο έλαβε και το πρώτο του πτυχίο της Σχολής Βυζαντινής Μουσικής Θεσσαλονίκης. Η σχέση αυτή ήταν καθοριστικής σημασίας γιατί διδάχθηκε σημαντικότατα πράγματα.

Ο μεγαλύτερος όμως και σημαντικότερος σταθμός ήταν ο Άρχων Πρωτοψάλτης κ. Παναγιώτης Σουσούνης τέως Πρωτοψάλτης του Μητροπολιτικού Ναού Καισαριανής εκ των αρίστων μαθητών του αείμνηστου Μεγάλου Πρωτοψάλτη Γεώργιου Σύρκα. Ο Άρχων Πρωτοψάλτης Παναγιώτης Σουσούνης του έδωσε απλόχερα και οργανωμένα ειδική και σημαντική γνώση με τη μεγάλη εμπειρία και μεθοδικότητα που διαθέτει. Η τετραετής συνεργασία (σπουδή) με τον Άρχοντα ως Αριστερός του Ιεροψάλτης στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Καισαριανής σε ηλικία 15 ετών, υπήρξε μεγάλο Θείο δώρο για τον Δημήτρη Παπαγεωργίου.

ΤΙΤΛΟΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

  • Πτυχίο Βυζαντινής Μουσικής από τη Σχολής Θεσσαλονίκης το έτος 1987
  • Πτυχίο Βυζαντινής Μουσικής από το Ωδείο «Μουσική Παιδεία» Πειραιά
  • Δίπλωμα Βυζαντινής Μουσικής

Άπαντες οι τίτλοι με βαθμό Άριστα με διάκριση.

ΔΙΟΡΙΣΤΗΚΕ ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΕΞΗΣ ΙΕΡΟΥΣ ΝΑΟΥΣ ΚΑΤΑ ΣΕΙΡΑΝ

-Ιερόν Ναόν Αγίου Αρτεμίου Παγκρατίου, το έτος 1981 δια δύο έτη ως Αριστερός Ιεροψάλτης εις ηλικίαν 13 ετών (επί προισταμενίας Αιδεσιμωτάτου πατρός Σπυρίδωνος Τσιάκαλου)

-Ιερόν Μητροπολιτικόν Ναόν Αγίου Νικολάου Καισαριανής, εκ του έτους 1984 και δια τέσσαρα έτη ως Αριστερός Ιεροψάλτης εις ηλικίαν 15 ετών (επί προισταμενίας Πανοσιολογιωτάτου πατρός Στεφάνου Κανελλοπούλου)

-Ιερόν Ναόν Αγίου Ελευθερίου Αλεξανδρουπόλεως, από τέλος του έτους 1989 έως το έτος 1990 ως αριστερός Ιεροψάλτης (επί προισταμενίας  Αιδεσιμωτάτου πατρός Διονυσίου Χαριτούδη)

-Ιερόν Ναόν Αγίας Μαρίνης Αρτέμιδος Αττικής, από τον Μάρτιον του έτους 1990 έως καί τό έτος 1992 ως Πρωτοψάλτης (επί προισταμενίας  Αιδεσιμωτάτου πατρός Ηρακλή Τσαρνά)

-Ιερόν Ναόν Αγίου Γεωργίου Ακαδημίας Πλάτωνος Αθηνών, εκ του έτους 1992 έως το έτος 1995 ως Πρωτοψάλτης (επί προισταμενίας Πανοσιολογιωτάτου πατρός Μελίτωνος Καβατσικλή νύν Μητροπολίτου Μαραθώνος).

-Ιερόν Ναόν Αγίας Τριάδος Αργυρουπόλεως, εκ του έτους 1995 έως το έτος 2000 ως Πρωτοψάλτης (επί προισταμενίας Πανοσιολογιωτάτου πατρός Ειρηνάρχου Θεοδώρου)

-Ιερόν Ναόν Παμμεγίστων Ταξιαρχών Περιστερίου (Παλαιός Ναός), από τας αρχάς του έτους 2000 έως το έτος 2010 ως Πρωτοψάλτης (επί προισταμενίας Αιδεσιμωτάτου και Μουσικολογιωτάτου πατρός Σεραφείμ Φαράσογλου)

-Ιερόν Ναόν Αγίας Αναστασίας Φαρμακολυτρίας Περισσού από το έτος 2010 έως το έτος 2017 ως Πρωτοψάλτης (επί προισταμενίας Πανοσιολογιωτάτου πατρός Χρυστοστόμου Πρασσά)

-Ιερόν Ναόν Αγίου Νικολάου ως Πρωτοψάλτης

-Ιερόν Ναόν Αγίου Βασιλείου Πειραιώς ως Πρωτοψάλτης του Ναού, από τον μήναν Σεπτέμβριον του έτους 2022 (επί προισταμενίας Πανοσιολογιωτάτου πατρός Θεοφίλου Προυσαλίδη)

ΔΙΔΑΞΕ ΚΑΤΑ ΚΑΙΡΟΥΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΑ ΕΞΗΣ ΣΗΜΕΙΑ

Δημητρίος Κων. Παπαγεωργίου

-Πρότυπον Πειραματικόν Ωδείον Αμαρουσίου.

-Αττικόν Ωδείον Παγκρατίου και Ηλιουπόλεως.

-Σχολή Ιερού Ναού Αγίας Τριάδος Αργυρουπόλεως.

-¨Ορφικόν¨ Ωδείον Λαμπρινής.

-Σχολή Ιερού Ναού Προφήτου Ηλιού Παγκρατίου.

-Σχολή Οινοφύτων Βοιωτίας.

-¨Σχολή Αγίου Αθανασίου Πολυδρόσου Χαλανδρίου¨.

-Τονικόν Ωδείον.

-¨Σχολή Βυζαντινής Μουσικής Ιεράς Μητροπόλεως Αργολίδος¨ ως Διευθυντής και μουσικοδιδάσκαλος της σχολής.


Αρκετοί εκ των μαθητών του, υπηρετούν σε διαφόρους Ιερούς Ναούς ως Ιεροψάλτες και ως Κληρικοί.

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ – ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ

Δημιούργησε με μαθητές του και άλλους συνεργάτες Βυζαντινή χορωδία πραγματοποιώντας συναυλίες.

Έλαβε μέρος με τη χορωδία του:

– Φεστιβάλ Βυζαντινής Μουσικής στο «Παλλάς».

– Αίθουσα «Παρνασσός».

– 2ο Επιστημονικό Συνέδριο το μήνα Νοέμβριο του έτους 2011 στο Πολεμικό Μουσείο για τον Άγιο Λουκά τον Ιατρό όπου ερμηνεύθηκαν μέλη από την ακολουθία του Αγίου κατόπιν προσκλήσεως του διοργανωτή του συνεδρίου καθηγούμενου της Ιεράς Μονής Σαγματά Πανοσιολογιώτατου Αρχιμανδρίτη π. Νεκτάριου Αντωνόπουλου νύν Μητροπολίτη Αργολίδος.

– Ιερό Ναό Αγίου Ιωάννου του Κυνηγού οδού Βουλιαγμένης το μήνα Μάιο του έτους 2015 με Βυζαντινό Μουσικό αφιέρωμα στην Αγία Πεντηκοστή.

– Ιερό Ναό Αγίου Αθανασίου Πολυδρόσου Χαλανδρίου υπό την οργάνωση του προϊσταμένου του Ιερού Ναού Μουσικολογιώτατου και καλλιφωνότατου Πρωτοπρεσβύτερου Λάμπρου Ανδρεάκη, Διευθυντή της Σχολής του Ναού, σε μεγάλη συναυλία-αφιέρωμα για το Αθηναϊκό ψαλτικό ύφος της Μητρόπολης Αθηνών με έργα των Διδασκάλων Νικολάου Χρυσοχοίδου, Εμμανουήλ Φαρλέκα, Μητροπολίτου Σερβίων και Κοζάνης Διονυσίου και άλλων. Τα μέλη ερμήνευσε Βυζαντινός χορός υπό τη διεύθυνση του Δημητρίου Κ.Παπαγεωργίου καθώς και μονωδιακά.
Στον ίδιο Ιερό Ναό έλαβε μέρος σε αφιέρωμα στον Διδάσκαλο Αβραάμ Ευθυμιάδη και στα ένδεκα εωθινά Δοξαστικά με την παρουσία και ευλογία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών κ.κ. Ιερωνύμου.

– Σε πολλούς άλλους Ιερούς Ναούς και χώρους εκδηλώσεων-συναυλιών, με παλαιά κλασσικά έργα από τον 16ο αιώνα, έως και σύγχρονα διαχρονικά έργα.

Στο εξωτερικό συμμετείχε σε εκδηλώσεις στους Αγίους Τόπους, στη Στοκχόλμη και στο Βελιγράδι.

Διετέλεσε παραγωγός και παρουσιαστής της ραδιοφωνικής εκπομπής “Βυζαντινό καλειδοσκόπιο” στο ραδιοφωνικό σταθμό της Εκκλησίας της Ελλάδος την περίοδο που υπηρετούσε ως Πρωτοψάλτης στον Ιερό Ναό Αγίας Αναστασίας Περισσού.

Υπήρξε προσκεκλημένος ομιλητής σε διάφορες ραδιοφωνικές εκπομπές για την προβολή της Βυζαντινής Μουσικής.

Ηχογράφησε και συνεχίζει να ηχογραφεί πολλά κλασσικά κυρίως μουσικά έργα.

studio ηχογράφησης

Ασχολείται αθόρυβα αλλά εντατικά σε σοβαρό επίπεδο σε τομείς θεωρίας και τρόπου ερμηνείας-εκφράσεως της ψαλτικής. Επίσης, μετά από συνεχή  προσωπική μελέτη και με υψηλό αίσθημα ευθύνης και παιδαγωγικότητας, ασχολήθηκε με την διδασκαλία της Βυζαντινής Μουσικής σε νέους ανθρώπους τους οποίους σαν ενωτικός χαρακτήρας συσπείρωσε κοντά του. Επίσης μελέτησε ιδιαίτερα το μηχανισμό της Πατριαρχικής ερμηνείας των εκκλησιαστικών μελών-ύφους, ο οποίος καλλιεργήθηκε στον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό από την περίοδο του μεγάλου Διδασκάλου Ιακώβου Ναυπλιώτου και μετά.

Ψάλλει ως Πρωτοψάλτης στον Ιερό Ναό Αγίου Βασιλείου της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς.

Το έτος 2013 ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ, του απένειμε το Οφφίκιο του «Μουσικολογιωτάτου Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως».birds